Τρίτη 23 Μαΐου 2017

Ο κακός Wolfgang Schaeuble...


Του Γιάννη Παντελάκη

Σε κάθε παραμύθι  πρέπει να υπάρχει ένας κακός. Μοχθηρός, υποχθόνιος και εμπόδιο στην καλή πορεία των πραγμάτων.  Στο δικό μας παραμύθι, τον ρόλο αυτό παίζει ο Schaeuble. Για την ακρίβεια, του έχουν αναθέσει αυτόν τον ρόλο. Ο κακός Schaeuble χθες εμφανίστηκε πάλι πριν το Eurogroup σκληρός και αμετακίνητος. «Καμία ελάφρυνση του χρέους πριν την λήξη του προγράμματος» είπε. Και πολλά Ελληνικά ΜΜΕ ανάδειξαν τις εμμονικές του τάσεις. Μόνο που αυτό που είπε ο Schaeuble, το προβλέπει συμφωνία που έχουν συνυπογράψει πριν ένα χρόνο η Ελληνική κυβέρνηση και οι δανειστές. Δεν είπε λέξη παραπάνω.

Ο Schaeuble είναι ένας σκληρός Γερμανός πολιτικός, λάτρης του μονεταρισμού, της πειθαρχίας  και της κυριαρχίας των ελεύθερων αγορών. Προσωπικά διαφωνώ απόλυτα με αυτές τις λογικές, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία. Αυτό που θα έπρεπε να έχει σημασία είναι πριν εκφράσουμε κρίσεις και απόψεις να κατανοήσουμε τι ακριβώς συμβαίνει και ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που δαιμονοποιούν τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών ώστε να μετατρέπεται στον κακό του Ελληνικού προβλήματος.

Ο μέσος πολίτης, αυτός ο οποίος δεν είναι υποχρεωμένος ούτε να γνωρίζει τα ακριβή οικονομικά μεγέθη και παραμέτρους, ούτε να θυμάται ακριβώς τι συμφώνησε η ίδια η Ελληνική κυβέρνηση πριν ένα χρόνο, εύκολα μπορεί να υιοθετήσει την εκτίμηση ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια μάχη μεταξύ Ελληνικής κυβέρνησης και Schaeuble. Η αλήθεια είναι πως πράγματι βρίσκεται σε εξέλιξη μια τέτοια μάχη, αλλά πρόκειται για μια μάχη εντυπώσεων και όχι ουσίας. Στην ουσία έχουμε δυστυχώς χάσει εδώ και καιρό.

Πριν από έναν χρόνο (25 Μαΐου 2016) Ελληνική κυβέρνηση και δανειστές συμφώνησαν στο Eurogroup μερικά συγκεκριμένα πράγματα που αφορούν στο Ελληνικό χρέος. Τα μέτρα ελάφρυνσής του χωρίστηκαν σε βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Τα πρώτα, θα έπρεπε να αρχίσουν να εφαρμόζονται έως το τέλος του μνημονίου τον Αύγουστο του 2018. Αυτό αρχίζει να συμβαίνει (εξομάλυνση του προφίλ των δανείων από τον EFSM, βελτιστοποίηση στην διάρθρωση του ανεξόφλητου χρέους κ.λ.π.).

Για τα μεσοπρόθεσμα, η απόφαση εκείνη είναι επίσης συγκεκριμένη «Θα αρχίσουν να εφαρμόζονται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος». Στην ακριβή διατύπωση εκείνης της απόφασης μάλιστα αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, το Eurogroup αναμένει την πιθανή εφαρμογή του δεύτερου μέρους των προαπαιτούμενων μέτρων μετά την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος». Αναφέρεται δηλαδή, σε πιθανή εφαρμογή. Ο Schaeuble χθες, δεν είπε τίποτα παραπάνω από αυτό που περιγράφει η περυσινή απόφαση. Ότι θα αρχίσουν να εφαρμόζονται μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου, το καλοκαίρι του 2018.

Αν η απόφαση αυτή είναι κακή, αυτό αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα, αλλά δυστυχώς την έχει συνυπογράψει η Ελληνική κυβέρνηση. Αυτή η κυβέρνηση, η οποία σήμερα επιχειρεί να «πουλήσει» την ενδεχόμενη ρύθμιση του χρέους ως μια μεγάλη επιτυχία της. Αυτό που βρίσκεται σε εκκρεμότητα είναι να συμφωνηθεί το είδος των μέτρων αυτών κάτι το οποίο συνδέεται με την βιωσιμότητα του χρέους. Εδώ υπάρχει η διαφορετική προσέγγιση μεταξύ Ε.Ε. και ΔΝΤ. Αυτό δεν αλλάζει την ουσία, ο,τι δηλαδή τα όποια μεσοπρόθεσμα μέτρα θα εφαρμοστούν-αν εφαρμοστούν-μετά το καλοκαίρι του 2018. Και αυτό, έχει συμφωνηθεί από πέρυσι.


Η ουσία επίσης είναι πως η κυβέρνηση έχει ανάγκη σ αυτό το παραμύθι να προβάλει ένα αφήγημα που θέλει την ίδια να νικά τον κακό. Τον Schaeuble. Το έχει ανάγκη για να πείσει την κοινή γνώμη στο εσωτερικό πως γι αυτά τα σκληρά μέτρα που ψήφισαν οι 153 βουλευτές της πριν λίγες ημέρες πήρε κάτι. Την όποια ρύθμιση του χρέους. Η οποία ωστόσο έχει συμφωνηθεί από πέρυσι. Τότε που «δεν θα έπαιρνε κανένα απολύτως μέτρο»...     





liberal.gr

Εκρήξεις σε συναυλία στο Μάντσεστερ - Τουλάχιστον 20 νεκροί και δεκάδες τραυματίες


Μάντσεστερ
Την ύπαρξη νεκρών, χωρίς να προσδιορίζεται ο ακριβής αριθμός, έπειτα από πιθανή έκρηξη, στη διάρκεια συναυλίας στο Μάντσεστερ Αρένα, επιβεβαιώνουν οι τοπικές αστυνομικές Αρχές.

Σύμφωνα με πηγή που επικαλείται το BBC, το περιστατικό αντιμετωπίζεται ως πιθανή τρομοκρατική επίθεση.

Όπως μεταδίδει το BBC, αυτόπτες μάρτυρες που παρακολουθούσαν τη συναυλία της Αριάνα Γκράντε μετέφεραν ότι άκουσαν μια τεράστια έκρηξη στο Μάντσεστερ Αρένα.

  


Αργότερα έγινε γνωστό ότι η έκρηξη σημειώθηκε στον χώρο έκδοσης εισιτηρίων και όχι στον κυρίως χώρο της συναυλίας.

Στον χώρο ακολούθησε πανικός, καθώς χιλιάδες άτομα προσπάθησαν να βγουν από τον συναυλιακό χώρο τρέχοντας και κλαίγοντας.

Το BBC μετέδωσε μαρτυρίες ανθρώπων που βρίσκονταν μέσα στη συναυλία, οι οποίοι ανέφεραν πως είδαν 20-30 άτομα πεσμένα στο έδαφος.


Η εταιρεία του σιδηροδρόμου ανακοίνωσε πως έκλεισε σταθμός Manchester Victoria, που βρίσκεται κοντά στον συναυλιακό χώρο.

Η αστυνομία του Μάντσεστερ κάλεσε τον κόσμο να μείνει μακριά από την περιοχή.

Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, δραματικές διαστάσεις δείχνει να λαμβάνει το περιστατικό στο Μάντσεστερ, καθώς όπως μεταδίδει το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο NBC ο απολογισμός της έκρηξης ή των εκρήξεων είναι 20 νεκροί και δεκάδες τραυματίες. Το NBC επικαλείται πηγές του στη βρετανική αστυνομία χωρίς όμως να δίνει περισσότερες πληροφορίες.  






   

 in.gr


Παραίτηση στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ: Φτάνει πια η κοροϊδία και οι υποχωρήσεις


Ενα τοπικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ στις Σέρρες, ο Παναγιώτης Κοτρώνης δημοσιοποίησε την επιστολή παραίτησής του από την Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ αλλά και από μέλος του κόμματος, διαμαρτυρόμενος για το 4ο μνημόνιο.

Στην επιστολή του σημειώνει πως η κυβέρνηση έπρεπε «να αποδεχθεί μια έντιμη ήττα και να παραιτηθεί», τονίζοντας πως “φτωχοποιούμε ακόμα περισσότερο 1,5 εκατομμύριο συνταξιούχους».

Αναλυτικά η επιστολή:

«ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ

Φτάνει πιά!!!!!!!!!

Τέρμα η κοροϊδία, όχι άλλες υποχωρήσεις.

Θα έπρεπε επιτέλους να αποδεχθούμε μία έντιμη ήττα, με ταυτόχρονη παραίτηση της κυβέρνησης, παρά να συρθούμε σε έναν ανέντιμο συμβιβασμό, όπως κάναμε και μάλιστα εν αγνοία της βάσης του κόμματος.

Η ηγεσία του κόμματος και της κυβέρνησης περιορίστηκε να πάρει την έγκριση της Κεντρικής Επιτροπής και όχι όλου του κόμματος, ενώ επρόκειτο για μία κορυφαία απόφαση, όπως είναι το κλείσιμο της 2ης Αξιολόγησης. Μία απόφαση και μία συμφωνία με την οποία φτωχοποιούμε ακόμα περισσότερο 1,5 εκατομμύριο συνταξιούχους, που μαζί με αυτούς που συντηρούνται από αυτές τις συντάξεις φτάνουν σχεδόν το 1/3 του πληθυσμού της χώρας. Αν προσθέσουμε και τον σφαγιασμό του Αφορολόγητου μιλάμε για τραγωδία, όταν μάλιστα στις εκλογές του Σεπτέμβρη του 2015 πήραμε πίσω όλες σχεδόν τις δεσμεύσεις μας, όμως το Αφορολόγητο και τις Συντάξεις «ορκιστήκαμε» να μην τις αγγίξουμε, τόσο με βάση το Προεκλογικό μας Πρόγραμμα, όσο και με υποσχέσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Έγιναν και θετικά βήματα στην κυβερνητική μας θητεία, αλλά με δυσανάλογο κόστος για τα φτωχά και μεσαία στρώματα που στήριξαν τον ΣΥΡΙΖΑ.

Η κυβέρνηση και το Κόμμα αγνόησαν επίσης επιδεικτικά τα άρθρα 16 και 17 του Καταστατικού του ΣΥΡΙΖΑ, που αναφέρουν ότι σε περίπτωση κρίσιμων αποφάσεων συγκαλείται το Διαρκές Συνέδριο ή προσφεύγουμε σε Εσωτερικό Δημοψήφισμα μεταξύ των μελών του Κόμματος. Αν λοιπόν δεν ήταν κρίσιμη απόφαση η Συμφωνία για την 2η Αξιολόγηση τότε ποια είναι; Ή μήπως φοβόταν το αποτέλεσμα;

Η λογική του εκβιασμού της κοινωνίας, ότι αν πέσει ο ΣΥΡΙΖΑ έρχεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μας εκτρέπει από κάθε πολιτική αξία την οποία χρόνια υπηρετούμε.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το ΠΑΣΟΚ έβαζε συνεχώς το δίλημμα, ψηφίστε μας για να μην έρθει η δεξιά και είδαμε τα αποτελέσματα, χώρια που μεταλλάχτηκε και το ίδιο σε ένα δεξιό κόμμα.

Εγώ με εντιμότητα, ανιδιοτέλεια και πιστεύοντας στις μεγάλες πολιτικές του αξίες, εντάχθηκα στον γεννήτορα του ΣΥΡΙΖΑ το ΚΚΕ Εσωτερικού το 1981, τότε που όλοι πήγαιναν στο ΠΑΣΟΚ, το οποίο μόλις είχε σαρώσει στις εκλογές με ποσοστό 48%. Στα ίδια ιδανικά και αξίες πιστεύω και τώρα και γι’ αυτό αποχωρώ, νομίζω με το κεφάλι ακόμα ψηλά.

Δεν μπορώ να δεχθώ τη ρήση του Νταισελμπλουμ που βάφτισε το σφαγιασμό των Συντάξεων, του Αφορολόγητου και το ξεπούλημα της ΔΕΗ, δηλαδή του εθνικού πλούτου της χώρας, μεγάλες και σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

Δεν μπορώ να κατανοήσω το τερατώδες πλεόνασμα του 4,2% το 2016, αντί όλες οι προσπάθειες να κατευθυνθούν στην ανάπτυξη και τη μείωση της ανεργίας και μάλιστα μετά από επτά (7) χρόνια συνεχούς καταστροφικής ύφεσης.

Αυτά, μαζί με την ισχυρή προσπάθεια φίμωσης και αδρανοποίησης της Νομαρχιακής Επιτροπής από τα καθοδηγητικά στελέχη, δεν μου επιτρέπουν να συνεχίσω.

Την δύσκολη αυτή απόφαση πήρα μετά από πολύ σκέψη, αναλογιζόμενος την πορεία μου όλα αυτά τα χρόνια, όμως είναι οριστική και αμετάκλητη.

Υποβάλλω την παραίτησή μου από μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Σερρών, αλλά και από κομματικό μέλος του ΣΥΡΙΖΑ.

Δεν προσχωρώ σε άλλο κόμμα.

Παραμένω ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ.

Σέρρες 21 Μαΐου 2017

Παναγιώτης Κοτρώνης»

Υπενθυμίζεται ότι ο Π. Κοτρώνης είχε παραιτηθεί προ τριμήνου και από την θέση του συντονιστή του ΣΥΡΙΖΑ στις Σέρρες.

Το μέλος της Ν.Ε του ΣΥΡΙΖΑ και υπεύθυνος επικοινωνίας, Μιχάλης Καρτερός μιλώντας στην ΕΡΤ Σερρών παραδέχθηκε πως πρόκειται για δυσάρεστη εξέλιξη αλλά απέδωσε την παραίτηση σε κόντρα με την τοπική βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.

«Υπάρχει πολιτικό θέμα» είπε ο κ. Καρτερός ο οποίος εμφανίσθηκε έκπληκτος από την παραίτηση και το περιεχόμενο αυτής, λέγοντας πως έπρεπε το θέμα να συζητηθεί εντός των κομματικού οργάνου. Παράλληλα υποστήριξε πως υπάρχει προσωπικό ζήτημα πίσω από την παραίτηση, κάνοντας λόγο για τεταμένες σχέσεις του κ. Κοτρώνη με τη βουλευτή Σερρών του ΣΥΡΙΖΑ Αφροδίτη Σταμπουλή, λέγοντας πως η πολιτική διαφωνία είναι ψευδεπίγραφη.

«Δύο παραιτήσεις σε οκτώ μήνες» είπε ο υπεύθυνος επικοινωνίας της Ν.Ε Σερρών του ΣΥΡΙΖΑ για τον κ. Κοτρώνη, ξεκαθαρίζοντας πως δεν θα εμπλακούν σε αντιπαράθεση μαζί του.





iefimerida.gr 



      

Δεσμεύτηκαν ακίνητα και τραπεζικοί λογαριασμοί του Γιάννου Παπαντωνίου


Mε βούλευμα που εκδόθηκε από το συμβούλιο Πλημμελειοδικών της Αθήνας, αποφασίστηκε να δεσμευθούν οι τραπεζικοί λογαριασμοί του πρώην υπουργού Άμυνας του ΠΑΣΟΚ, Γιάννου Παπαντωνίου, καθώς επίσης και το σπίτι του στην Κηφισιά αλλά και το γραφείο του στο κέντρο της Αθήνας.
Το συμβούλιο Πλημμελειοδικών της Αθήνας προχώρησε στην έκδοση του βουλεύματος, έπειτα από σχετικό αίτημα που υπέβαλλε η εισαγγελέας κατά της Διαφθοράς κ. Ελένη Τουλουπάκη.

Ειδικότερα, με το βούλευμά δεσμεύονται μόνο οι τραπεζικοί λογαριασμοί και τα ακίνητα που ανήκουν αποκλειστικά στον πρώην υπουργό και όχι σε κάποια άλλο μέλος της οικογένειας του. Η δέσμευση αφορά περιουσιακά στοιχεία του Γιάννου Παπαντωνίου που βρίσκονται εντός Ελλάδος.

Υπενθυμίζεται ότι για τις συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων επί θητείας του κ. Παπαντωνίου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας διεξάγεται έρευνα από τις εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές και η δέσμευση των ακινήτων του έγινε στο πλαίσιο των ερευνών για «δωροδοκίες» σε συμβάσεις εξοπλιστικών.


Τέλος, να σημειωθεί ότι οι Ελληνικές δικαστικές Αρχές βρίσκονται εν αναμονή απαντήσεων από την Εισαγγελία της Βέρνης σχετικά με τους δυο τραπεζικούς λογαριασμούς και ενός ασφαλιστήριου συμβολαίου που εντόπισαν οι Ελβετοί στο πλαίσιο δικής τους έρευνας για τον πρώην υπουργό.   

Η νέα διευκρινιστική εγκύκλιος του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) για τον επαναϋπολογισμό των Συντάξεων


Από τις 13 Μαΐου 2016, οι μηνιαίες κύριες συντάξεις εξ ιδίου δικαιώματος, λόγω ανικανότητας και εκ μεταβιβάσεως, υπολογίζονται ως άθροισμα δύο τμημάτων, της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης, σύνολο το οποίο, σύμφωνα με την πρόθεση του νομοθέτη, αποσκοπεί στην εξασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης, όσο το δυνατόν εγγύτερα προς εκείνο που είχε ο ασφαλισμένος κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου του.

Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, σε νέα διευκρινιστική εγκύκλιο του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), σύμφωνα με το ΑΠΕ.

Όπως σημειώνεται στην εγκύκλιο, με τις διατάξεις του Ν. 4387/2016 (ΦΕΚ 85Α/12.5.2016) «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας-Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος-Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις», μεταρρυθμίστηκαν και εντάχθηκαν σε ενιαίο πλαίσιο οι κανόνες του ασφαλιστικού και του συνταξιοδοτικού συστήματος γι' όλους τους ασφαλισμένους.
Στο άρθρο 2 του νόμου αυτού «Εννοιολογικοί προσδιορισμοί» εισάγονται οι έννοιες της εθνικής και της ανταποδοτικής σύνταξης.

Α. Η έννοια και τα χαρακτηριστικά της ανταποδοτικής σύνταξης
α) Αποτελεί το δεύτερο τμήμα του αθροίσματος της κύριας σύνταξης όλων των κατηγοριών (εξ ιδίου δικαιώματος, ανικανότητας, εκ μεταβιβάσεως).
β) Καθορίζεται από:
- Τις συντάξιμες αποδοχές/εισόδημα, επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές, (όπως ορίζονται με τις διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 28)- βλ. στη συνέχεια παρ. Γ1.
- Το χρόνο ασφάλισης, (όπως ορίζεται στο άρθρο 34).
- Τα ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης επί των συντάξιμων αποδοχών.
γ) Καταβάλλεται μαζί με την εθνική σύνταξη κάθε μήνα.
δ) Η χορήγησή της τελεί υπό την εγγύηση του ελληνικού κράτους.

Β. Δικαιούχοι
α) Υπάλληλοι-λειτουργοί του Δημοσίου και στρατιωτικοί.
β) Ασφαλισμένοι κύριας ασφάλισης του ιδιωτικού τομέα (μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοπασχολούμενοι του κλάδου κύριας ασφάλισης αγροτών του ΟΓΑ), οι οποίοι θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, δηλαδή έχουν συμπληρώσει τον κατά περίπτωση οριζόμενο από τη νομοθεσία χρόνο ασφάλισης και την αντίστοιχη ηλικία συνταξιοδότησης.
Υπενθυμίζεται ότι τα πρόσωπα που συνταξιοδοτούνται με το νέο τρόπο υπολογισμού της σύνταξης, καθορίζονται στο άρθρο 94 του Ν. 4387/2016 (εγκύκλιος 20/16 τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ) και είναι οι ασφαλισμένοι που έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης είτε πριν από την 13.05.2016 είτε από την ημερομηνία αυτή και μετά, των οποίων η σύνταξη αρχίζει να καταβάλλεται από την ημερομηνία αυτή και μετά.

Γ. Υπολογισμός ανταποδοτικής σύνταξης μισθωτών
1. Παράμετροι-Ορισμοί
- Συντάξιμες αποδοχές: Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης, λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, λαμβάνεται ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου σε όλο τον ασφαλιστικό βίο του. Για τις αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβάλλονται από 13.05.2016 έως 31.12.2016, οι συντάξιμες αποδοχές καθορίζονται από το μέσο όρο των μηνιαίων αποδοχών της περιόδου μεταξύ 2002 και της ημέρας που προηγείται της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης, επί των οποίων έχουν καταβληθεί εισφορές κλάδου σύνταξης.
Από 01.01.2017 και κάθε επόμενο έτος, αυτή η περίοδος αναφοράς αυξάνεται κατά ένα έτος (προς το μέλλον).
- Μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών: Προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου (από το 2002 και μετά) δια του συνολικού χρόνου ασφάλισης.
- Σύνολο μηνιαίων αποδοχών: Το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές κλάδου σύνταξης (και μέχρι του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, όπως και όπου αυτό προβλεπόταν) καθ' όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου (από το 2002 και μετά). Από τις διατάξεις των άρθρων 38, 39 και 40 του Ν. 4387/2016, προβλέπεται ανώτατο και κατώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών/εισοδήματος επί του οποίου υπολογίζονται οι μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές.

Σε κάθε περίπτωση, για όλους τους μισθωτούς που υπάγονται στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ, από 01.01.2017, το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών ανέρχεται στο δεκαπλάσιο του ποσού που αντιστοιχεί στο κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών (σήμερα ισούται με 5.860,80 ευρώ (586,08 ευρώ Χ 10). Επίσης, από το άρθρο 27 παρ. 1 του Ν. 4445/2016, προβλέπεται κατώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τους μισθωτούς με πλήρη απασχόληση ίσο με ποσό που αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών (σήμερα το κατώτατο όριο διαμορφώνεται στα 586,08 ευρώ). Σε περίπτωση που υπάρχει πλήρης απασχόληση μισθωτού έως 25 ετών, το κατώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών διαμορφώνεται σε 510,95 ευρώ.

- Χρόνος ασφάλισης στον ΕΦΚΑ (άρθρο 34 Ν. 4387/2016). Οι χρόνοι που λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών είναι:

α) Ο χρόνος πραγματικής ασφάλισης: Ο χρόνος ασφαλιστέας απασχόλησης ή ιδιότητας στον ΕΦΚΑ ή στους εντασσόμενους στον ΕΦΚΑ φορείς, τομείς, κλάδους και λογαριασμούς για τον οποίο έχουν καταβληθεί εισφορές. Για τους μισθωτούς, ως χρόνος ασφάλισης αναγνωρίζεται και ο χρόνος για τον οποίο οφείλονται εισφορές.

β) Ο λογιζόμενος χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας των πολιτικών και στρατιωτικών υπαλλήλων, σύμφωνα με τις διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου, όπως ίσχυαν, μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού.

γ) Οι πλασματικοί χρόνοι ασφάλισης: - παρ. 18 του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010 (Α' 115), - των άρθρων 39, 40 και 41 του Ν. 3996/2011 (Α' 170), - του άρθρου 6 παρ.12 και του άρθρου 17 του Ν. 3865/2010 (Α' 120), - του άρθρου 40 του Ν. 2084/1992 (Α' 165). Από 13.05.2016, οι ασφαλισμένοι που συνταξιοδοτούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010, έχουν δικαίωμα να αναγνωρίζουν τους πλασματικούς χρόνους ασφάλισης των άρθρων 39, 40 και 41 του Ν. 3996/2011.
Πλασματικός χρόνος που αναγνωρίζεται, χωρίς εξαγορά, (χρόνος επιδότησης, λόγω ασθένειας, χρόνος επιδότησης, λόγω τακτικής ανεργίας ή χρόνος απουσίας από την εργασία, λόγω κύησης/λοχείας) δεν συνυπολογίζεται ούτε στα ποσοστά αναπλήρωσης ούτε στον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών κατά τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης.
δ) Ο χρόνος προαιρετικής ασφάλισης της παρ. 2 του άρθρου 34 του Ν. 4387/2016.
ε) Χρόνος για τον οποίο έχουν καταβληθεί ασφαλιστικές εισφορές στους εντασσόμενους στον ΕΦΚΑ φορείς, τομείς, κλάδους και λογαριασμούς, ακόμα και αν δεν συνέτρεχαν οι νόμιμες προϋποθέσεις ασφάλισης.

- Συντάξιμες αποδοχές για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, (κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς), ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό/εισόδημα, αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι συντάξιμες αποδοχές υπολογίζονται στο αρχικό ποσό εξαγοράς, πριν από την εφαρμογή της ποσοστιαίας έκπτωσης σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού.

Οι αποδοχές του ασφαλισμένου για κάθε ημερολογιακό έτος προσαυξάνονται/αναπροσαρμόζονται:
Με τις διατάξεις των παρ. 1, 2, 5 και 6 του άρθρου 94 του Ν. 4461/2017 αντικαταστάθηκαν αντιστοίχως από τότε που ίσχυσαν το τέταρτο εδάφιο της παρ. 2α του άρθρου 8 του Ν. 4387/2016, τα τελευταία εδάφια των περιπτώσεων α' και β' της παρ. 2 του άρθρου 28 του Ν. 4387/2016, έγινε νέα αρίθμηση στις παρ. 4,5,6 και 8 του Ν. 4387/2016 και προστέθηκε παράγραφος 4α στο άρθρο 8 του νόμου αυτού.

Συνεπώς, η αναπροσαρμογή των αποδοχών του ασφαλισμένου, μέχρι και το 2020, καθορίζεται από τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή (ΔτΚ) της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Από το 2021 και μετά, η αναπροσαρμογή των αποδοχών του ασφαλισμένου καθορίζεται από το δείκτη μεταβολής μισθών (ΔΜΜ), που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Επισημαίνεται ότι οι συντάξιμες αποδοχές αναπροσαρμόζονται έως και το προηγούμενο της συνταξιοδότησης έτος.

Ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης
Το τελικό ποσό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης υπολογίζεται για το σύνολο του χρόνου ασφάλισης, με βάση τα ποσοστά αναπλήρωσης του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 8.

Επισυνάπτεται πίνακας ποσοστών αναπλήρωσης
Το ποσοστό αναπλήρωσης για κάθε έτος ασφάλισης ανά κλίμακα ετών αντιστοιχεί στο ποσοστό που αναγράφεται στην τρίτη στήλη του πίνακα και το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης στην τέταρτη στήλη. Το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης αντιστοιχεί στα κατ' έτος ποσοστά αναπλήρωσης για το σύνολο του χρόνου ασφάλισης επί των συντάξιμων αποδοχών. Το σύνολο του χρόνου ασφάλισης λαμβάνεται υπόψη με μαθηματική ακρίβεια δύο δεκαδικών ψηφίων.
Παράδειγμα υπολογισμού ποσού ανταποδοτικής σύνταξης μισθωτού
Μισθωτός, ασφαλισμένος στο τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για πρώτη φορά πριν από την 01.01.1993, με πλήρη απασχόληση από 01/01/2002 έως 30/11/2016 και περισσότερα από 40 έτη μόνιμης και νόμιμης διαμονής στη χώρα μας μεταξύ του 15ου και της 30.11.2016, υποβάλλει αίτημα συνταξιοδότησης, λόγω γήρατος, την 01/12/2016, σε ηλικία 63 ετών, με 12.000 ημέρες ασφάλισης (καθ' όλο το διάστημα της ασφάλισής του το ποσοστό των εισφορών υπέρ κλάδου σύνταξης δεν ξεπέρασε το 6,67% για τον ασφαλισμένο και το 13,33% για τον εργοδότη). Οι αποδοχές επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές υπέρ κλάδου σύνταξης, από 01/01/2002 έως 30/11/2016, όπως αυτές αναπροσαρμόστηκαν με το ΔτΚ κατ' έτος, συμπεριλαμβανομένων των δώρων εορτών και του επιδόματος άδειας, είναι αυτές που επισυνάπτονται σε σχετικό πίνακα.

Οι συντάξιμες αποδοχές ανέρχονται σε 2.578,66 ευρώ (461.580,68 ευρώ /179 μήνες) Ανταποδοτική σύνταξη: 2.578,66 ευρώ Χ 42,8% (ποσοστό αναπλήρωσης για 12.000 Η.Ε.) = 1.103,67 ευρώ. Ο ασφαλισμένος δικαιούται και εθνική σύνταξη, ύψους 384,00 ευρώ. Συνολικό ποσό σύνταξης: 384,00 ευρώ + 1.103,67 ευρώ = 1.487,67 ευρώ.

Προσαύξηση σύνταξης, όσων κατέβαλαν αυξημένες εισφορές (άρθρο 30 Ν. 4387/2016)
Στο άρθρο 30 του Ν. 4387/2016 ορίζεται ότι για όσους ασφαλισμένους υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού (13.05.2016), οι οποίοι, σύμφωνα με το προϊσχύον νομικό καθεστώς, κατέβαλαν εισφορές ανώτερες από αυτές του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (6,67% για τον ασφαλισμένο και 13,33% για τον εργοδότη), στον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξής τους, σύμφωνα με το άρθρο 28 του νόμου αυτού, θα υπολογίζεται και ετήσιος συντελεστής αναπλήρωσης 0,075% για κάθε ποσοστιαία μονάδα (1%) επιπλέον εισφοράς σε κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά. Ο συντάξιμος μισθός, σε αυτήν την περίπτωση, θα προκύπτει, λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της επιπλέον εισφοράς.

Στο με αρ. πρωτ. Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 έγγραφο της ΓΓΚΑ (σελ. 4, που περιλαμβάνεται στο κεφάλαιο Υπολογισμός συντάξιμων αποδοχών, Β. Μισθωτοί) διευκρινίζεται ότι «Στην περίπτωση ασφαλισμένων οι οποίοι, υπό την ισχύ του προϊσχύοντος νομοθετικού καθεστώτος, κατέβαλαν εισφορές ανώτερες από αυτές του κοινού καθεστώτος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (6,67% για τον ασφαλισμένο και 13,33% για τον εργοδότη), εφαρμόζεται το άρθρο 30 παρ. 1 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει, δηλαδή το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξής τους για κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά, θα υπολογίζεται με ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για καθεμία ποσοστιαία μονάδα επιπλέον εισφοράς. Η προσαύξηση αυτή δεν ισχύει για τα πρόσωπα που περιγράφονται στο άρθρο 30 παρ.1 του Ν.4387/2016, όπως ισχύει».

Όμως, με βάση τις κοινοποιούμενες διατάξεις του άρθρου 24 του Ν. 4445/2016, η προσαύξηση του άρθρου 30 Ν. 4387/2016 δεν ισχύει:
- Για τα πρόσωπα που συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 3 της με αρ. Φ11321/οικ.47523/1570/23.10.2015 απόφασης του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Β'2311), δηλαδή, για όσους:

α) Υπάγονται σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, όπως αναφέρονται αναλυτικά κατά διάταξη στο άρθρο 3 της ως άνω Υπουργικής Απόφασης, καθώς και στο με αρ. πρωτ. Φ.80000/54411/1797/30.11.2015 έγγραφο του ΥΠΕΚΑΑ.

β) Συνταξιοδοτούνται είτε με βάση τις διατάξεις του ν. 612/1977 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές (άρθρο 40 παρ. 8 του ν. 1902/1990, άρθρο 16 παρ. 3 του ν. 2227/1994, άρθρο 2 παρ. 2 του ν. 3075/2002, άρθρο 5 παρ. 1, 3 του ν. 3232/2004, άρθρο 61 παρ. 4 του ν. 3518/2006, άρθρο 37 παρ. 4 του ν. 3996/2011).

γ) Υπάγονται σε γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις συνταξιοδότησης ως μητέρες και χήροι πατέρες ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνων.
- Για τα πρόσωπα που υπάγονται στην παρ. 2α του άρθρου 22 του Ν. 4331/2015 (σχ. η με αρ. Φ80000/οικ.61647/2212/11.1.2017 εγκύκλιος του ΥΠΕΚΑΑ, ΑΔΑ: ΩΔ4Γ465Θ1Ω-Β8Ε), δηλαδή στην ασφάλιση του Τομέα Ασφάλισης Τεχνικών Τύπου Αθηνών και Θεσσαλονίκης του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, οι οποίοι καταβάλλουν πρόσθετη εισφορά 3,6% της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 1186/1981 (Α' 202) για τη συνταξιοδότησή τους, λόγω γήρατος, σύμφωνα με τις διατάξεις περί βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων του ΑΝ 1846/1951 (Α'179).

Αντίθετα, την εν λόγω προσαύξηση δικαιούνται τα πρόσωπα που υπάγονται στις διατάξεις των περιπτώσεων ε' και στ' της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 2084/1992 (Α' 165). Ως προς την εφαρμογή του άρθρου 30 του Ν. 4387/2016 εν γένει θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες οδηγίες σε ξεχωριστό έγγραφο. Προς το παρόν και μέχρι να διευθετηθούν ζητήματα ερμηνείας και εφαρμογής ειδικά των διατάξεων του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 30 του Ν. 4387/2016, οι αποφάσεις συνταξιοδότησης περιλαμβάνουν σχετική επιφύλαξη.

Εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 94 του Ν. 4387/2016
Με την εγκύκλιο 20/16 του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, καθώς και με την εγκύκλιο 18/2016 και το με αρ. πρωτ. ΔΙΠΣΥΝ/Φ17/2/760552/26.5.2016 έγγραφο του τ. ΟΑΕΕ, κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 94 του Ν. 4387/2016 και δόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή τους ειδικά ως προς τα κριτήρια ένταξης των ασφαλισμένων στις διατάξεις υπολογισμού του ποσού της σύνταξης του Ν. 4387/2016. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου αυτού ορίζεται ότι επί αιτήσεων συνταξιοδότησης που θα κατατεθούν εντός του 2016, εάν το ποσό της απονεμόμενης σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα απονεμόταν κατά το προϊσχύσαν καθεστώς σε ποσοστό άνω του 20%, το ήμισυ της διαφοράς καταβάλλεται στο δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 14.
Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017, καταβάλλεται στο δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το ένα τρίτο (1/3) της διαφοράς και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018, το ένα τέταρτο (1/4) της διαφοράς. Έχοντας υλοποιήσει τη διάταξη αυτή στην απόφαση συνταξιοδότησης που εκδίδεται από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΦΚΑ, σημειώνεται ότι στο πεδίο υπολογισμού του ποσού της σύνταξης περιλαμβάνεται τόσο ο υπολογισμός με βάση τις διατάξεις που ίσχυαν, πριν από την 13.05.2016, όσο και με βάση τις διατάξεις του Ν. 4387/2016 (εθνική και ανταποδοτική σύνταξη), προβλέπεται δε ότι ο υπολογισμός της τυχόν προκύπτουσας προσωπικής διαφοράς του άρθρου 94 του Ν. 4387/2016 θα υλοποιηθεί σε δεύτερο στάδιο, αποκλειστικά με μηχανογραφικές εφαρμογές.

Υπολογισμός ανταποδοτικής σύνταξης μη μισθωτών (ελεύθερων επαγγελματιών)

1. Υπολογισμός συντάξιμων αποδοχών
Όσον αφορά τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών των μη μισθωτών (ελεύθερων επαγγελματιών), η εγκύκλιος παραπέμπει στις σχετικές οδηγίες του με αρ. πρωτ. Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 εγγράφου του ΥΠΕΚΑΑ.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 παρ. 2 β του Ν. 4387/2016, όσον αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες, ως συντάξιμες αποδοχές για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης, λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, λαμβάνεται υπόψη το εισόδημα, το οποίο υπόκειται σε εισφορές καθ' όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου.

Ειδικότερα, για το διάστημα μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου 4387/2016, εισόδημα νοείται το ποσό που θα αποτελούσε το ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα, αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που πράγματι καταβλήθηκε για κάθε μήνα ασφάλισης, συνυπολογιζομένων, με αναγωγή κατά κεφαλήν, τυχόν υφισταμένων κατά το διάστημα αυτό κοινωνικών πόρων υπέρ των αντίστοιχων ταμείων.

Για τους ελεύθερους επαγγελματίες, προβλέπεται κατώτατο όριο μηνιαίου εισοδήματος ίσο με τον εκάστοτε προβλεπόμενο κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών (σήμερα το κατώτατο όριο διαμορφώνεται σε 586,08 ευρώ). Ως ανώτατο όριο μηνιαίου εισοδήματος καθορίζεται αυτό των έμμισθων ασφαλισμένων του άρθρου 38 του Ν. 4387/2016, δηλαδή το ποσό των 5.860,80 ευρώ. Ευνόητο είναι ότι και σε αυτή την κατηγορία, των ελεύθερων επαγγελματιών, για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών επί των αιτήσεων συνταξιοδότησης που υποβάλλονται από 13.05.2016 έως 31.12.2016, λαμβάνεται υπόψη το εισόδημα κατά τις ειδικότερες λοιπές προβλέψεις του άρθρου 28, που προκύπτει από το έτος 2002 και έως την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.
Από 01.01.2017 και κάθε επόμενο έτος, αυτή η περίοδος αναφοράς αυξάνεται κατά ένα έτος. Ως προς το ζήτημα των κοινωνικών πόρων, θα δοθούν οδηγίες με ξεχωριστό έγγραφο.
Παράδειγμα υπολογισμού εισοδήματος: Έστω ότι το έτος 2009 καταβλήθηκε εισφορά στην 5η ασφαλιστική κατηγορία ποσού 279,81 ευρώ. Το εισόδημα θα υπολογιστεί, ως εξής: 279,81 ευρώ Χ12 μήνες = 3.357,72 ευρώ : 20% =16788,60 ευρώ

Ως συντάξιμες αποδοχές για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, (κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς), ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό/εισόδημα, αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι συντάξιμες αποδοχές υπολογίζονται στο αρχικό ποσό εξαγοράς, πριν από την εφαρμογή της ποσοστιαίας έκπτωσης, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού.

2. Προσαύξηση/αναπροσαρμογή των αποδοχών ελεύθερων επαγγελματιών
Όπως και στην περίπτωση των μισθωτών, οι αποδοχές των ελεύθερων επαγγελματιών αναπροσαρμόζονται, μέχρι και το 2020, με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και, από το 2021 και μετά, με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Επισημαίνεται ότι οι συντάξιμες αποδοχές αναπροσαρμόζονται έως και το προηγούμενο της συνταξιοδότησης έτος. Επίσης, σημειώνεται ότι, όταν το γινόμενο των διαδοχικών μεταβολών του μέσου ετήσιου ΔτΚ περισσοτέρων του ενός ετών είναι μικρότερο της μονάδας (1), επειδή η οικεία διάταξη αναφέρεται σε προσαύξηση των αποδοχών, τότε λαμβάνεται υπόψη ως τιμή του γινομένου η μονάδα.

Παράδειγμα υπολογισμού προσαύξησης αποδοχών με βάση το ΔτΚ: Έστω ότι καταβλήθηκε εισφορά το έτος 2009 στην 5η ασφαλιστική κατηγορία ποσού 279,81 ευρώ. Η αίτηση συνταξιοδότησης υποβλήθηκε τον Νοέμβριο του 2016. Η προσαύξηση του εισοδήματος με βάση το ΔτΚ θα υπολογιστεί, ως εξής: 279,81 ευρώ Χ 12 μήνες = 3357,72 ευρώ : 20% =16.788,60 ευρώ Χ 1,05521 (ΔτΚ 2009) =17715,49 ευρώ.

Ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης
Το τελικό ποσό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης υπολογίζεται για το σύνολο του χρόνου ασφάλισης, με βάση τα ποσοστά αναπλήρωσης του πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 8. Για την κατανόηση του θέματος, παρατίθεται το ακόλουθο παράδειγμα. Παράδειγμα υπολογισμού τελικού ποσού ανταποδοτικής σύνταξης παλαιού ασφαλισμένου στον τ. ΟΑΕΕ-ΤΕΒΕ. Έστω ασφαλισμένος με συνολικό χρόνο ασφάλισης 40 έτη, ο οποίος υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης τον Δεκέμβριο του 2016.

Συνεπώς, από 01/01/2002 έως και 31/12/2016, δηλαδή για 180 μήνες, έχουν καταβληθεί συνολικά 254319,18 ευρώ και οι μηνιαίες συντάξιμες αποδοχές ανέρχονται σε 1412,88 ευρώ (25.4319,18 ευρώ: 180 μήνες). Το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης ανέρχεται σε 604,71 ευρώ [1412,88 ευρώ Χ 42,80% (συντελεστής αναπλήρωσης)].

Υπολογισμός ανταποδοτικής σύνταξης μη μισθωτών (ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΑ και αυτοαπασχολουμένων)

Όσον αφορά τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών των μη μισθωτών (ασφαλισμένων ΕΤΑΑ), η εγκύκλιος παραπέμπει στις οδηγίες του με αρ. πρωτ. Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 εγγράφου του ΥΠΕΚΑΑ (σελ. 9-18). Σχετικά με τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης των αυτοαπασχολουμένων και των ασφαλισμένων του ΟΓΑ, θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες οδηγίες σε ξεχωριστό έγγραφο.

Ειδικές περιπτώσεις
i. Για τους υπαγόμενους στις διατάξεις του Ν. 612/1977 και σε αυτές που παραπέμπουν στο νόμο αυτό, η ανταποδοτική σύνταξη υπολογίζεται, σύμφωνα με τους γενικούς κανόνες. Στην περίπτωση, όμως, που ο χρόνος ασφάλισης υπολείπεται των 35 ετών, το ποσοστό αναπλήρωσης υπολογίζεται στη βάση των 35 ετών.

Αν υπερβαίνει τα 35 έτη, υπολογίζεται επί όλου του χρόνου ασφάλισης. Και στην περίπτωση αυτή ισχύει η αναπροσαρμογή των αποδοχών του ασφαλισμένου, για μεν το διάστημα μέχρι και το 2020 με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού ΔτΚ της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, από το 2021 και μετά δε, με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών.

ii. Συνταξιοδότηση, λόγω αναπηρίας από εργατικό ατύχημα ή επαγγελματική ασθένεια (άρθρο 31, παρ. 2). Στην περίπτωση αυτή, το ποσό της σύνταξης (άθροισμα εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης, συμπεριλαμβανομένων τυχόν προσαυξήσεων, βάσει του άρθρου 30 ή λόγω παράλληλης απασχόλησης) δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί στο διπλάσιο της εθνικής σύνταξης για 20 έτη ασφάλισης, όπως εκάστοτε ορίζεται αυτό [σήμερα αντιστοιχεί σε 768,00 ευρώ (384,00 ευρώ Χ 2 =)].

iii. Μισθωτοί αμειβόμενοι με κυμαινόμενες αποδοχές. Για την κατηγορία αυτή ισχύουν οι οδηγίες της με αρ. πρωτ. Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 εγκυκλίου του ΥΠΕΚΑΑ (σελ. 6, 7). Έχοντας, όμως, πλέον υπόψη τις διατάξεις των παρ.1, 2, 5 του άρθρου 94 του ν. 4461/2017, η αναπροσαρμογή των αποδοχών του ασφαλισμένου, μέχρι και το 2020, γίνεται με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού ΔτΚ της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και, από το 2021 και μετά, με βάση το δείκτη μεταβολής μισθών.

iv. Πολλαπλή ασφάλιση στον ίδιο τ. ΦΚΑ-Παράλληλη ασφάλιση. Για τις περιπτώσεις των ασφαλιζόμενων παράλληλα σε δύο εργασίες, ασφαλιστέες και οι δύο στον ίδιο πρώην φορέα (π.χ. τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), καθώς και για εκείνες που αφορούν παράλληλη ασφάλιση, θα ακολουθήσουν οδηγίες σε ξεχωριστό έγγραφο.

Καταργούμενες διατάξεις (άρθρο 28 παρ. 4 Ν. 4387/2016)
Εφεξής, καταργούνται οι διατάξεις που προέβλεπαν διαφορετικό τρόπο υπολογισμού της σύνταξης, λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, κατώτατο και ανώτατο όριο ποσού κύριας σύνταξης και δεν εφαρμόζονται επί των αιτήσεων συνταξιοδότησης που υποβάλλονται από 13.05.2016. Στην παρ. 4 του άρθρου 28 του Ν. 4387/2016 αναφέρονται ρητά οι καταργούμενες διατάξεις και προβλέπεται η κατάργηση κάθε αντίθετης διάταξης.

Από 13.05.2016, καταργούνται, επίσης:

- Το άρθρο 3 του Ν. 1358/1983 (ΦΕΚ Α' 64), περί δικαιώματος αναγνώρισης χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας από συνταξιούχους (άρθρο 34 παρ. 4 Ν. 4387/2016)
- Το εδάφιο γ' της παρ. 2 του άρθρου 40 του Ν. 2084/1992, όπως ισχύει, μετά την αντικατάστασή του με την παρ. 18 του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010, που αφορά την αναγνώριση χρόνου εκπαιδευτικής άδειας.





ΑΠΕ 




Χωρίς συμφωνία στο Eurogroup - Νέα συνεδρίαση τον Ιούνιο


Χωρίς συμφωνία κατέληξε η συνεδρίαση του σημερινού Eurogroup, με το ελληνικό ζήτημα να παραπέμπεται σε νέα συνδρίαση τον Ιούνιο. Νωρίτερα κατά την διάρκεια της συνεδρίασης έλαβε χώρα «σκληρό πόκερ» με επίκεντρο τα πλεονάσματα. Οι τελευταίες συζητήσεις αφορούσαν στον καθορισμό της διάρκειας κατά την οποία η Ελλάδα θα πρέπει να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ. Στο πρώτο σχέδιο φαίνεται πως αυτό - το 3,5% - θα ισχύει μέχρι το 2022.

Στο δεύτερο σχέδιο που αφορά την περίοδο 2023 -2060 υπήρχε σχέδιο για πλεόνασμα 2,2%, κάτι που φαίνεται πως αποτελεί σημείο διαφωνιών.

Το χρονικό του Eurogroup

Με σκοπό να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις για το ελληνικό χρέος σήμερα προσήλθαν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης στη συνεδρίαση του Eurogroup στις Βρυξέλλες.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, προσερχόμενος μίλησε για  «πολιτική συμφωνία», αλλά και ο επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Νταϊσελμπλουμ τόνισε πώς στόχος της συνεδρίασης είναι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα, προσθέτοντας όμως ότι δεν θα υπάρξει «τελική συμφωνία». Αυτή αναμένεται το 2018 με την λήξη του προγράμματος «αν χρειαστεί», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Μέχρι την εκκίνηση της συνεδρίασης, οι αποστάσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές, το ΔΝΤ και την Γερμανία παρέμεναν μεγάλες. Στο Euroworking group που προηγήθηκε, αφού οι θεσμοί ενέκριναν την έκθεση συμμόρφωσης στην οποία η ελληνική κυβέρνηση ψήφισε τα συμφωνηθέντα, δεν υπήρξε κάποια πρόοδος ανάμεσα στις δύο πλευρές, καθώς οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας παραμένουν αρκετά διαφορετικές, κάτι που παραδέχτηκε και ο κ. Ντάισελμπλουμ στις δηλώσεις του πριν ξεκινήσει η συνεδρίαση.

Τα δύο βασικά σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι είναι:

- Πρώτον, αυτό που υποστηρίζει η Γερμανία, σύμφωνα με την οποία η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας υπολογίζεται ότι θα φτάσει τις εκτιμήσεις της Ε.Ε. (2,1% το 2017 και 2,5% το 2018), υπολογίζοντας αντίστοιχη θετική ανάπτυξη μέχρι το 2060. Η Ελλάδα θα πρέπει να τηρεί τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες του συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης μέχρι το 2060 για να εφαρμόζεται η ελάφρυνση του χρέους, ενώ τα πρωτογενή πλεονάσματα της χώρας θα κυμαίνονται από 2% έως 2,6% μέχρι το 2060. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο τα μέτρα που συμφωνήθηκαν τον Μάιο του 2016 είναι αρκετά για να μετατρέψουν το ελληνικό χρέος σε βιώσιμο.

- Δεύτερον, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας να υπολογιστεί με πολύ πιο συντηρητικές εκτιμήσεις από αυτές των ευρωπαϊκών θεσμών και να μην ξεπερνάει το 1% μακροπρόθεσμα. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, εξαιτίας της χαμηλής ανάπτυξης, το πρωτογενές πλεόνασμα της χώρας θα πρέπει από το 2023 να πέσει από το 3,5% του ΑΕΠ αμέσως στο 1,5%. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, το οποίο υποστηρίζει το ΔΝΤ, είναι ξεκάθαρο ότι θα χρειαστούν περισσότερα μέτρα, πέραν των συμφωνηθέντων του Μαΐου του 2016, για να γίνει το χρέος βιώσιμο.

Η λύση όμως αναμένεται να είναι ο συμβιβασμός μεταξύ των δύο παραπάνω πλευρών.

Υπέρ μιας συνολικής συμφωνίας σήμερα τάχθηκε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λεμέρ. Ο νέος υπουργός της Γαλλίας, ανέφερε ότι είχε ήδη σειρά επαφών με τους ομολόγους του ενόψει του σημερινού Eurogroup. Οπως σημείωσε, πέρα από τη συνάντηση που είχε σήμερα στο Βερολίνο με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, μίλησε, μεταξύ άλλων, με τον Ελληνα ομόλογό του καθώς και την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ.

Κληθείς να σχολιάσει τη δήλωση του Βόφγκανγκ Σόιμπλε ότι δεν έχει εντολή από την γερμανική Βουλή να προχωρήσει σε ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, ανέφερε ότι «μπορούμε να βρούμε λύσεις που δε χρειάζονται την έγκριση της γερμανικής Βουλής», αρκεί να υπάρχει «φαντασία».


Τέλος, σημείωσε ότι χρειάζεται ακόμα πολλή προσπάθεια για να υπάρξει σύγκλιση μεταξύ Βερολίνου και ΔΝΤ, καθώς οι αρχικές θέσεις των δύο πλευρών είναι αρκετά «απομακρυσμένες». «Αυτή είναι όμως η δουλειά των υπουργών Οικονομικών και ελπίζω ότι θα γίνει μια καλή προσπάθεια σήμερα», επισήμανε ο νέος υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας.      






kathimerini.gr 

Δευτέρα 22 Μαΐου 2017

Goldman Sachs: «Δύσκολο» το QE για Ελλάδα

Η Ελλάδα δύσκολα θα συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης προτού υπάρξουν αλλαγές στους όρους εξυπηρέτησης του χρέους, υποστηρίζει η Goldman Sachs. Δεν αναμένει σημαντική ανακοίνωση για ελάφρυνση χρέους από το σημερινό Eurogroup.


H Ελλάδα δύσκολα θα εκπληρώσει τους όρους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης προτού η περιστολή του μηνιαίου ρυθμού αγορών ομολόγων, εκτιμά η Goldman Sachs, σε έκθεση της στην οποία τονίζει πως δεν προβλέπει μια σημαντική ανακοίνωση για την ελάφρυνση χρέους στο σημερινό Eurogroup.

Όπως αναφέρει ο διεθνής οίκος, ο πρόεδρος της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, έχει επισημάνει πως δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την συμπερίληψη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα, αλλά έχει τονίσει πως η κεντρική τράπεζα δεν μπορεί να αγοράσει ελληνικά ομόλογα όσο συνεχίζονται οι συζητήσεις για το ελληνικό χρέος.

Σε ομιλία που έδωσε το Φεβρουάριο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο κ. Ντράγκι επιβεβαίωσε ότι α) η ελληνική συμμετοχή στο QE απαιτεί μια «ανεξάρτητη» ανάλυση της ΕΚΤ για τη βιωσιμότητα του χρέους και ότι β) η ανάλυση βιωσιμότητας της ΕΚΤ θα είναι ευρύτερη από αυτή των άλλων πιστωτών.

Σύμφωνα με την Goldman Sachs, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους όρους του κ. Ντράγκι. Πρώτον, η ΕΚΤ δεν μπορεί να συμμετάσχει στην αγορά στοιχείων ενεργητικού τα οποία είναι πιθανό να απομειωθούν, γιατί θα μπορούσε να παραβιάσει την απαγόρευση της νομισματικής χρηματοδότησης.

Δεύτερον, η αποτελεσματικότητα του QE ως εργαλείου οικονομικής τόνωσης εξαρτάται από τη διάθεση των επενδυτών για «ρίσκο» για ελληνικά στοιχειά ενεργητικού και την δημιουργία δημοσιονομικού χώρου, που απαιτούν έναν μεγάλο βαθμό πρόσβασης στις αγορές.

Η Ελλάδα μπορεί να χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα προτού καταφέρει να σημειώσει μια ουσιαστική επιστροφή στις αγορές.

Σε ομιλία που έδωσε στο τέλος του 2016, το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, Μπενουά Κερέ, άφησε να εννοηθεί ότι η χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ελλάδα θα είναι ένας παράγοντας που θα λάμβανε υπόψη η κεντρική τράπεζα αν εξέταζε ένα ελληνικό QE.Tα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPEs) των κεντρικών τραπεζών είναι πολύ υψηλά και αποτελούν πηγή ανησυχίας εντός της ΕΚΤ.

Παρά την εισαγωγή ορισμένων μέτρων για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων της Ελλάδας, ο κ. Κερέ επισήμανε πως η επίλυση αυτού του προβλήματος μπορεί να βρίσκεται μακριά.

Σύμφωνα με την Goldman Sachs, η ανάλυση της ΕΚΤ θα είναι προσεκτική και θα πάρει χρόνο. Σε συνδυασμό με την καθυστέρηση της δεύτερης αξιολόγησης, αυτό καθιστά πιθανό η ΕΚΤ να έχει εστιάσει στην απόσυρση της νομισματικής χαλάρωσης όταν καταλήξει σε μια αξιολόγηση για το αν πρέπει να συμπεριλάβει τους ελληνικούς τίτλους στο πρόγραμμα.

Όσον αφορά την ελάφρυνση χρέους, οι αναλυτές της Goldman Sachs υπογραμμίζουν πως δεν αναμένουν μια σημαντική ανακοίνωση στο σημερινό Eurogroup.

Οι ίδιοι επισημαίνουν πως δεν αναμένουν επίσης «κούρεμα» ή απομείωση της ονομαστικής αξία του χρέους.

Ωστόσο, προβλέπουν πως η Ελλάδα και οι πιστωτές θα καταλήξουν στο τέλος σε μια συμφωνία που θα επιτρέπει την περαιτέρω επιμήκυνση των ωριμάνσεων των δανείων του ESM και την μείωση των επιτοκίων, πιθανότατα και σε συνδυασμό με μια ανταλλαγή χρέους.





euro2day.gr



  

Μπάλα, κανάλια και αποκρατικοποιήσεις: Εδώ είναι ξανά Βαλκάνια


Η είσοδος του Ιβάν Σαββίδη στη μετοχική σύνθεση του Mega, του πιο σημαντικού ελληνικού τηλεοπτικού brand της χώρας, είναι ίσως η πιο ισχυρή ένδειξη της σκληρής επιστροφής της σύγχρονης Ελλάδας στη βαλκανική μιζέρια.

Την ώρα που η Ρωσία συνειδητά ενισχύει με κάθε τρόπο κάθε πολιτική κίνηση που υπονομεύει τη δημοκρατική ομαλότητα διαφόρων δυτικών χωρών, στην Ελλάδα «καλπάζει» ένας επιχειρηματίας με συμφέροντα απόλυτα εναρμονισμένα με το καθεστώς Πούτιν. Το ότι στην Ελλάδα της μακρόχρονης ευρωπαϊκής επιτροπείας ξημερώνει μια νέα άνοιξη για τη Ρωσία, είναι ακόμα μια τραγική εξέλιξη της διαχρονικής ανυπαρξίας κοινής εξωτερικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτό που καθιστά τα πράγματα ακόμα χειρότερα στην περίπτωση του κ. Σαββίδη είναι ο κυνικός τρόπος με τον οποίο δημόσια προαναγγέλλει κάθε επόμενη κίνηση «κυριαρχίας» αλλά και η έλλειψη σχετικών «αντισωμάτων» της ελληνικής κοινωνίας. Για παράδειγμα, δεν είναι σοκαριστικό ότι δεν βρέθηκε ένας σύλλογος Ποντίων να δηλώσει ότι κανείς δεν έχει δικαίωμα να προσφωνεί τους Έλληνες του Πόντου ως «ο λαός μου»;

Επτά χρόνια και 3-4 Μνημόνια μετά το Καστελόριζο, η «μικρά πλην έντιμος Ελλάς» μοιάζει να παίρνει την ιστορική ρεβάνς από την Ελλάδα που για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες πίστεψε, πάλεψε και πέτυχε μια πρωτοφανή θεσμική, οικονομική και πολιτισμική σύγκριση με τις προηγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα δημοσιονομικά ελλείμματα μπορεί να περιοριστούν αλλά οι πληγές στους θεσμούς και στην ιστορική πυξίδα της χώρας θα αργήσουν πολύ να κλείσουν.

Υ.Γ Με αυτά και με αυτά, θυμήθηκα κάτι που είχε γράψει ο Αλέξης Παπαχελάς στην Καθημερινή ήδη από τον Δεκέμβριο του 2014:


Μερικές φορές έχει κανείς την αίσθηση ότι μπορεί να έχουμε ήδη γίνει μία μίνι Ουκρανία, με ολιγάρχες που κάνουν ό,τι θέλουν στο παρασκήνιο, κομμάτια του βαθέος κράτους που έχουν αυτονομηθεί και ένοπλες συμμορίες που κάνουν κουμάντο σε διάφορους τομείς. Και όλα αυτά σε μια κοινωνία που νιώθει την ανάγκη να τα ισοπεδώνει όλα.  





parapolitiki.com   

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *